donderdag 2 juni 2011

Libellenenergie

In het voorjaar komt de tuin weer tot leven. Achter ons huis ligt een kleine vijver met goudvissen, die erg aantrekkelijk blijkt te zijn voor reigers. Ooit gaf ik mijn echtgenoot een aantal Koi karpers cadeau. Maar dat heb ik snel afgeleerd. Deze kostbare siervissen verdwijnen als hapklare brokken in de snavel van de reiger. Dit jaar zitten er veel salamanders in onze vijver en zoals altijd is het weer een geliefde broedplaats voor libellen.

Wanneer ik buiten zit te lezen, word ik regelmatig 'bezocht' door een libel. Zij komt op mijn hand zitten, vliegt weg en keert weer terug. Dit ritueel herhaalt zich een keer of vijf, zes. Te vaak om toevallig te zijn. Tijd voor een experimentje. Ik heb een nicht die met katten kan praten (lees ook mijn blog 'kattenpraat') en een cliƫnt van mij praat met paarden om hun kwalen te genezen. Iedereen kan het, zeggen zij, je moet je alleen afstemmen op de golflengte van het dier.

Ik concentreer mij en zend een gedachte uit. "Kom eens terug" (de libel komt terug), "Ga nu eens op mijn hand zitten" (de libel gaat op mijn hand zitten), "Kun je ook op een vinger landen?" (de libel landt op mijn duim). Op een gegeven moment gaat de libel op mijn bovenarm zitten en ik zou durven zweren dat het diertje mij indringend aankijkt. Ik heb het gevoel dat deze gebeurtenis mij iets te vertellen heeft, maar ik kom er niet achter wat het is.


Daarom leg ik de vraag voor aan Monica van den Brink. Zij heeft een bijzondere gevoeligheid, waardoor zij contact kan maken met de essentie van mensen en dieren. Deze kwaliteit gebruikt zij vooral om contact te maken met gehandicapte kinderen, zodat zij aan ouders kan vertellen wat zich afspeelt in de rijke binnenwereld van hun kind. Maar je kunt ook met andere vragen bij haar terecht. Aan Monica leg ik de volgende vraag voor: is het toeval dat ik al jaren 'bezocht' word door libellen? Wat komen zij mij vertellen?

Dit is haar antwoord: "Wat een leuk verhaal! Nu ik er op focus merk ik dat je een energie hebt waar Libellen op afkomen en je staat er voor open ze te ontmoeten. De Libellen komen af op een energie die je nog vanuit je jeugd met je meedraagt. Het is een heel vrolijke energie, een lichtvoetige dansende energie die heel vrolijk en kleine meisjesachtig een liedje neuriet. Dit in jou trekt ze aan."

Dat herken ik wel. Het is dezelfde energie die ik gebruik als ik in De Kinderpraktijk met kinderen werk. Dezelfde energie die ik gebruik als ik de cursus 'De Reis naar Binnen' geef voor kindercoaches, leerkrachten en psychologen. Speels, licht en luchtig, dat is de sfeer waarin ik mijn gedachtegoed overdraag. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn om contact te maken met de wijsheid van het lichaam, om zodoende jezelf te helen en diepgaande inzichten te verwerven. De technieken die ik mijn cursisten leer zijn simpel, eenvoudig en effectief. Daardoor kan iedereen de informatie gemakkelijk opnemen en meteen integreren in zijn of haar werk.

De libel kwam mij aanmoedigen om die lichtvoetige, dansende energie uit mijn jeugd weer te voelen en naar boven te brengen. Om het niet alleen te gebruiken in mijn werk, maar het vooral ook te integreren in mijn dagelijks leven. Wanneer je contact maakt met het kind in jezelf krijg je toegang tot 'kinderlijke' kwaliteiten zoals enthousiasme en speelsheid, veerkracht en creativiteit. Je boort een belangrijke bron van energie en levensvreugde aan. Daardoor wordt alles lichter, vrolijker en zonniger.

De fluisterpraktijk van Monica van den Brink kun je vinden op http://www.fluisterenmetjou.nl/
Meedoen met de cursus De Reis naar Binnen? Kijk dan op http://www.methodematheij.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten